Saturday, 15 August 2015

Klassebamse - en venn for livet!

Har du vurdert å introdusere klassebamse i klassen din? Eller er du kan kanskje en av dem som har brukt klassebamse i flere år allerede? Jeg startet med klassebamse for ni år siden, og har aldri vurdert å kvitte meg med min lille grå venn!

Klassebamsen jeg valgte meg ut for ni år siden, Tatty Teddy, har blitt en trofast følgesvenn. Jeg har opp i gjennom årene samlet på disse suuuperskjønne bamsene. Det har blitt en fast tradisjon at hver gang min pappa eller samboer er ute og reiser, så kjøper de en Tatty med hjem til meg <3 Samlingen nærmer seg 40-50 bamser, og du kan tro det er stor stas når alle bamsene får komme på besøk på skolen!


Ved starten av skoleåret lager jeg ferdig 3-4 skrivebøker til Tatty. Jeg limer på forside og setter noen ekstra stifter i permen på boka, slik at den holder bedre. Inni limer jeg inn et informasjonark til foreldrene, og litt morsom historie om Tatty, som elevene kan lese. Jeg lager også mitt eget innlegg med håndskrevet tekst, bilder og tegninger, fra hans "besøk" hjemme hos meg. Det er morsomt for elevene å lese og gir en liten pekepinn til foreldrene om hvordan de kan skrive et innlegg. Når bøkene er utskrevet blir de en del av vårt klassebibliotek. Elevne ELSKER å lese i disse :) Ikke minst er det morsomt for meg selv og gode minner fra alle elevene jeg har undervist. Vår Tatty har reist verden rundt med elevene, bokstavlig talt. Han har blitt gjenglemt på Broadway i London, besøkt Disneyland i Japan, fått skreddersydd smoking i Kina, lagt på hvite strender i Thailand, tatt en "selfie" på toppen av Eiffeltårnet ++ En bereist liten bamse... :) Tatty har også en egen koffert som han kan ha bøkene og klærene sine oppi. Kofferten blir ganske slitt gjennom et helt skoleår, så jeg pleier å spandere på ham en ny, når han starter i ny klasse. Søstrene Grene har billige kofferter i mange størrelser og farger!



Jeg introduserer Tatty første eller andre uka på skolen. Elevene lurer ALLTID på om han er ekte og hvordan han har havnet hos meg. Og nei, jeg har IKKE kjøpt ham i butikken - og ja, han KAN faktisk snakke! Du må bare høre veldig godt etter, for han kan være litt beskjeden når han møter så mange han ikke kjenner :) Jeg bruker å vise elevene et lite you-tube klipp om Tatty sin historie. Historien er på engelsk, men vi stopper underveis og snakker om det som skjer. At det er på engelsk gjør det bare enda mer spennende... kan Tatty snakke engelsk? For elevene jeg har hatt som ikke snakker norsk, har det vært ekstra godt å ha en "venn" som heller ikke kan språket. Historien om Tatty er trist i starten, men det gir oss en mulighet til å prate om hvor viktig det er å ta vare på hverandre og det å ha en god venn! Her kan du se filmen:



Det finnes også film om hvordan Tatty møtte sine venner, god jul video, bli fort frisk video ++. Jeg prøver å knytte dem inn når jeg kan. God øvelse i engelsk og ikke minst veldig morro å se Tatty på film :)

Jeg laminerer navnelapper som jeg legger i en boks. Fra den trekker vi et nytt navn hver uke. Eleven får så ha med seg Tatty hjem en hel uke! Jeg har tidligere prøvd helgebesøk, men har erfart at det ofte kan bli mye for foreldrene å få skrevet og laget et ordentlig innlegg i skriveboken på bare en helg, da det gjerne skjer mye annet. Vi trekker derfor Tatty på fredagen, og ber om at han blir levert neste torsdag. Da har vi en dag å gå på om han skulle bli glemt - for det gjør han :) Neste fredag får eleven som hadde med seg Tatty, lese og fortelle fra besøket. Vi godtar og roser alle innlegg, de med skrift og bilder, og de med bare en liten tegning - alt er bra! Etter at eleven har delt innlegget sitt med oss, får h*n trekke et nytt navn fra bamseboksen. Navnet er det bare jeg og eleven som ser. Vi bruker deretter forskjellig gjetteleker for å komme frem til hvilket elevnavn som står på lappen: antall bokstaver, første lyd, gutte/jentenavn, antall stavelser i navnet eller antall vokaler i navnet.

Mine elever får som regel ha med Tatty hjem to ganger hvert skoleår. For å få det til å passe ut, lar jeg ham bli på skolen dersom vi ikke har fulle skoleuker. Da har vi forskjellige oppgaver som omhandler Tatty. Elevenes favoritt er "Tatty på tur". Jeg fyller kofferten hans med forskjellige ting som representerer hvor han har vært på tur og hva han har gjort. Deretter deler jeg elevene i grupper, hvor de får diskutere hvor de tror han har vært og gjort. Elevene kan så enten tegne en tegning eller skrive om Tatty sin tur. Hver gruppe får presentere sin teori på slutten av timen. I starten av skoleåret, eller med elever som trenger øvelse på muntlig fortelling, f.eks elever med norsk som andrespråk, bruker jeg enkle oppgaver som øver vokabular og fortellingsevne. Eksempler på dette kan være kino (popocorn, kinobillett, sugerør, 3D-briller) eller stranda (håndkle (bruker vaskeklut), solbriller, skjell, tom solkrem). Utover året kan oppgavene bli vanskeligere. Kofferten kan da inneholde et tog eller fly, som et hint om hvordan han har reist, et bilde av et kjent bygg eller flagg for å lokalisere reisemålet. Jeg pleier da å la oppgaven være mer åpen rundt hva han har gjort, slik at elevenes fantasi kan overta, og vi får flere forskjellig versjoner og teorier!

På slutten av skoleåret feirer vi Tatty sin bursdag! Da får alle mine Tatty bamser komme på besøk, og elevene kan ta med sine egne. Dette er en av de morsomste dagene i året!! I forkant, skriver elevene invitasjoner og bursdagskort, hjelper med å skrive ønskeliste og handleliste.

Jeg har satt sammen en klassebamse-pakke med forslag til klassebamsen sin skrivebok, besøksliste og redigerbare navnelapper. Du kan også redigere alle arkene til skriveboken. Pakken får du her:



Som en ekstra start på det nye skoleåret, ønsker jeg også å gi bort en Tatty Teddy bamse :)! Vinneren trekkes tirsdag kveld (18. august) og bamsen sendes i posten onsdag morgen! Du kan delta i konkurransen her :

a Rafflecopter giveaway


God skolestart ønskes dere alle! Hilsen fra Tatty Teddy

14 comments:

  1. Dette opplegget er så gjennomført og virker så bra! Akkurat dette har jeg drømt om lenge. Jeg har alltid hatt klassebamse, men ikke helt fått til bruk i undervisningen. Jeg hat både bok og kofferter, hver gang, men har savnet et mer fullstendig opplegg. Så dette er rett opp min gate! Hadde vært supergøy å vinne en Tatty, han er jo så søt!
    Takk for alt du deler, jeg bruker bloggen din flittig! Keep it up, du er inspirerende 👍

    ReplyDelete
  2. Så flott opplegg! Jeg har hatt klassebamse med en klasse tidligere, men ikke så gjennomført som dette. Det begrenset seg til helgebesøk og bok med hjem. Kjekt å lese om dine tips og erfaringer! Her var det mye jeg vil ta med meg. Det hadde vært kjempekjekt å vinne en Tatty Teddy. Den ville jeg tatt i bruk med den nye førsteklassen min som begynner på skolen på mandag! Takk for all inspirasjon du gir på bloggen din!
    :) Karen Elise

    ReplyDelete
  3. For et fint opplegg! Vi hadde klassebamse i 1.kl i fjor, men da var jeg bare faglærer og fikk ikke med meg hele opplegget de kjørte. Det med kofferten og oppgavene rundt denne hørtes kjempelurt ut i tillegg til "de vanlige" besøkene hjem. Det må prøves ut til høsten. Jeg skal inn som kontaktlærer i. 1.kl for første gang i år, og har ingen klassebamse enda. Derfor hadde det vært midt i blinken å vunnet den superfine bamsen du bruker! 😊 Det hadde kommet godt med i denne nye tilværelsen med alt som skal forberedes og ordnes... Hilde

    ReplyDelete
  4. Dette virket veldig bra. Mye nytt jeg har lyst til å prøve ut.
    Jeg har hatt klassebamse før, men har holdt det til helgebesøk bare. Gleder meg til p prøve ut noe nytt.

    ReplyDelete
  5. For et flott opplegg du har laget! Jeg har brukt klassebamse for flere år siden, men har "glemt" det bort de siste åra. Ble så glad og inspirert av å lese det du har skrevet her. Takk! Nå skal jeg finne ut hvor jeg kan få tak i Tatty'er. :-)

    ReplyDelete
  6. Har super lyst på en me to you bamse som klassebamse:) opplegget ditt var supert:)

    (lisa.k.hanken@gmail.com)

    ReplyDelete
  7. Eg trur elevane mine hadde likt veldig godt å ha sin eigen Teddy bamse. Så fine dei er. Opplegget var veldig fint og!

    ReplyDelete
  8. For et interessant og spennende opplegg! Klassebamse husker jeg veldig godt fra min egen barneskoletid! Jeg er nå lærerstudent og det hadde vært utrolig gøy med en klassebamse til mine fremtidige elever! Dette skal absolutt prøves ut!! :D

    ReplyDelete
  9. Jeg bruker klassebamse nå, men ser at det er mye mer den kan brukes til . Vi ønsker oss en ny Tatty Teddy, for den vi har nå er slite og pjuskete etter mange år i bruk. Det er ikke lett å kjøpe ny Tatty Teddy i Norge. Håper vi vinner, for da kan vår Teddy pensjoneres fra hjemmebesøk og bo på skolen.

    ReplyDelete
  10. For et flott og gjennomført opplegg du har! Jeg har brukt klassebamse med dagbok og besøk i 1. og 2.kl tidligere, og det fungerte veldig bra. Nå jobber jeg på en spesialskole, og nå ble jeg fristet til å prøve der også;) Disse bamsene er jo så herlige!

    ReplyDelete
  11. Så spennende, morsomt og lærerikt :) Jeg starter nå med 1.klasse og en Tatty Teddy ville ha vært perfekt for gjengen min. Det å kunne bruke klassebamsen i undervisningen er en kjempefordel; og spesielt også hvis man tar inn engelsk og. I min klasse har jeg også en elev fra mottaket, og siden h*n ikke kan norsk, vil en del kommunikasjon være på engelsk - her ville en Tatty Teddy være perfekt. Opplegget ditt er så spikret og så gjennomført! Håper jeg og min klasse vinner en slik nusselig Tatty Teddy.

    ReplyDelete
  12. Mine elever er litt større enn dine da de går på mellomtrinnet, men jeg liker godt idéen og tenker at Tatty nok kan gjøres og være kul nok for store barn også. Ser potensiale for både språkinnlæring, geografi, fremføring, storyline og mer til med en maskot på laget. :)

    ReplyDelete
  13. Hei Eirin
    Jeg har alltid brukt klassebamse. Synes det er en fantastisk måte å bli bedre kjent med elevene på, samt å introdusere ulike nye til.
    Vi har hatt to bamser: Oskar og Matilde, de har egen koffert, sekk, matboks, tannbørste, penal og bøker. De får det de trenger etter hvert. Kofferten blir ofte fullere og fullere. Foreldrene er viktige samarbeidspartnere - jeg har et eget emne om dette på foreldremøtet. Bamsene trekker vi i begynnelse hver dag - vi begynner med muntlig aktivitet - for så å gå over til bok etter hvert. Jeg pleier lage ulike bildebøker - noen ganger bare fordi det er gøy, andre ganger for å introdusere et tema. Elevene elsker å lese disse bøkene. Bamsene skriver brev til klassen, klassen skriver tilbake. Når det er sommer ferie får O og M mange postkort. Vi lager også vitsebøker, gåtebøker, oppskriftbøker, fotoalbum, minnebøker osv
    Jeg blir litt lei meg jeg når jeg hører om klasser som ikke har klassebamse - jeg bare digger det og elevene elsker det.
    Når interessen i løpet av tredje klasse dabber av sitter de i klasserommet og passer på - da lager jeg noen små stunt. Hemmelige beskjeder, rampestreker osv
    Jeg vet om en skole som har en egen klassebamseutstilling - når bamsene ikke lenger er i bruk havner de der. Jeg pleier å overlevere bamsene med tilbehør til en foresatt jeg stoler på. Jeg har hilst på den første klassebamseutstilling min - på et skolejubileum - gøy!
    Takk til Eirin som lager et opplegg - jeg skal jammen snu litt på mitt! Vil gjerne vinne en Taddy.
    Klem Linda

    ReplyDelete
  14. For et utrolig fint opplegg!! Tusen takk for at du deler! Jeg skal ha 1. klasse for første gang og gleder meg stort, er også veldig spent! Dette skal jeg definitivt prøve ut! Og en nusselig søt Tatty hadde vært midt i blinken!:)
    Klem fra Ingunn

    ReplyDelete